Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2012

Πες μου πού πας να σε πάω!

Ο σημερινός τίτλος είναι κλεμμένος από μια παλιά διαφήμιση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας σε μια προσπάθεια που έκαναν τότε για αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών. Η αναδιάρθρωση έγινε (και ξανάγινε) κατά πόσο τα αποτελέσματα ήταν αυτά που είχαν στο νου τους αυτοί που την έκαναν κι ακόμα περισσότερο κατά πόσο εξυπηρέτησαν το επιβατικό κοινό είναι άλλο θέμα (κι αν είχε γίνει το τελευταίο, δεν θα είχαν θέσει οι γκρίνιες σ' αυτό το μπλογκ, και δεν θα είχα να γράφω). Το ζήτημα όμως είναι πως δεν υπάρχει κανείς σήμερα να του πεις πού πας για να σε πάει, ή για την ακρίβεια για να σου πει τι μέσον θα πάρεις για να πας στον προορισμό σου.

Για να πω την αλήθεια, στο σάιτ του ΟΑΣΑ γίνονται προσπάθειες να φτιαχτεί κάτι τέτοιο. Μέχρι και πριν λίγες μέρες ακόμα υπήρχε η προηγούμενη κακοφτιαγμένη σύνδεση. Και λέω σύνδεση μιας και δεν ήταν εσωτερική παραγωγή αλλά είχε ανατεθεί σε εξωτερική εταιρία (με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης). Μια εφαρμογή δύσχρηστη, που για να σου δώσει πληροφορίες έπρεπε να ξέρεις πολλές λεπτομέρειες, δήμο, στάση και δεν συμμαζεύεται (φταίει και που πολλές στάσεις έχουν το ίδιο όνομα, που λέγαμε...). Ή αν έδινες οδό, έπρεπε να είναι απ' αυτές που περνάει λεωφορείο, να την ξέρει και το πρόγραμμα. Το οποίο δεν τρέχει πια. Την τελευταία φορά που το επισκέφτηκα (κι αυτό ήταν το τελευταίο διάστημα ψάχνοντας πώς μπορώ να πάω απ' τον σπίτι στο σχολείο) έβγαζε μήνυμα πως η δοκιμαστική περίοδος τελείωσε. Ποια ήταν αυτή; Δεν κατάλαβα. Πάντως μια αναζήτηση στο Γκουγκλ για «βέλτιστη διαδρομή» (αυτός ήταν ο τρόπος παραπομπής, με έβγαλε στη σελίδα της).

Παράλληλα, έγινε άλλη μια προσπάθεια για να μπορέσει κάποιος να βρει μια άκρη. Μέσα απ' τους χάρτες του Γκουγκλ. Μπήκαν όλες(;) οι στάσεις των λεωφορείων, των τρόλεϊ, του μετρό και του τραμ, αλλά όχι βέβαια του προαστιακού μας, καθώς και όλα τα δρομολόγια. Με τη σχετική τεχνολογία του Γκουγκλ που βγάζει δρομολόγια με αυτοκίνητο ή πεζός, βγαίνουν και με τα μέσα συγκοινωνίας. Κάπως καλύτερα, αλλά και πάλι υπάρχουν δυσλειτουργίες, όπως με το ότι δεν υπάρχει ευελιξία στις ώρες που θέλεις.

Ένα ακόμα πείραμα ξεκινάει εντωμεταξύ. Οπτιτράνς λέγεται κι είναι κι αυτό χρηματοδοτούμενο απ' την ΕΕ. Είναι πολύ καινούρια, πρέπει να στήνεται τώρα, βασίζεται στα δεδομένα που έχουν μπει στο Γκουκλ, ακόμα δεν έχει εξελληνιστεί, δεν ξέρω από πού το έχουν ξεσηκώσει. Σαν ιδέα καλή φαίνεται, άντε να τη δούμε και στην πράξη.

Κάπου στην αναζήτηση βρήκα πως κάτι παρόμοιο υπάρχει και στη Θεσσαλονίκη αλλά δεν το κατάφερα. Επίσης, δεν υπάρχει δυνατότητα συνδυασμού περιοχών σε διαφορετικές πόλεις. Ακόμα και το να βρεις τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ είναι δύσκολο, πόσο μάλλον να τα συνδυάσεις!

Ποια είναι η κατάσταση στα άλλα μέρη; Κακόμαθα τρία χρόνια τώρα. Σε όποια πόλη και να πήγα, κινήθηκα με τα τοπικά μέσα μεταφοράς, όπως και να πήγα μέχρις εκεί, είτε με αυτοκίνητο είτε με τρένο. Γιατί το αυτοκίνητο έμενε παρκαρισμένο κάτω απ' το ξενοδοχείο που έμενα. Και βέβαια, για να κινηθώ στην πόλη συμβολευόμουνα το σάιτ της τοπικής εταιρίας μεταφορών. Λονδίνο, Παρίσι, Βιέννη, Ρώμη, Βουδαπέστη, Βαρσοβία, Κρακοβία και δεν θυμάμαι τι άλλο απ' τις εκτός Γερμανίας. Μόναχο, Αμβούργο, Βερολίνο, Στουτγάρδη, Κολονία, ευρύτερη περιοχή Μάνχαϊμ, Νυρεμβέργη ακόμα και το μικρό Άουγκσμπουργκ. Σε όλες, έβαζα οδό και αριθμό αναχώρησης και προορισμού και έπαιρνα τις απαραίτητες οδηγίες. Στο Μόναχο υπήρχαν κι εκεί δυο ή μάλλον τρεις εταιρίες, αντίστοιχα δηλ. με την Αθήνα. Μια των λεωφορείων, μετρό, τραμ, μια του προαστιακού και μια ο συνδυασμός τους. Σ' όποιο και να έμπαινες τα ίδια αποτελέσματα έβγαζε!

Στη Γερμανία εν τω μεταξύ, αν μπει κάποιος στο σάιτ των γερμανικών σιδηροδρόμων, θα πάρει από κει όλες τις σχετικές πληροφορίες. Και μάλιστα σε διάφορες γλώσσες. Κι όχι μόνο για τη Γερμανία, αλλά και για άλλες χώρες! Κι αν δεν ήταν ξεκάθαρο πού αναφερόσουνα, αν π.χ. ζητούσες αεροδρόμιο χωρίς να είναι σίγουρο για ποια πόλη, σου πρότεινε μια λίστα να διαλέξεις. Βέβαια, εγώ συνήθως έβλεπα μόνο για τους κεντρικούς σταθμούς. Τα τοπικά τα έβρισκα τοπικά. Αλλά αν δεν ήξερα τι γίνεται στον προορισμό και ποια ήταν η τοπική εταιρία αναγκαστικά έπαιρνα της πληροφορίες από κει. Και δεν είχε μόνο για τα δικά της τρένα, αλλά και των ιδιωτικών εταιριών τρένων και των λεωφορείων κλπ στο βέλτιστο συνδυασμό για την ταχύτερη άφιξη.

Πώς είναι στην Ελλάδα; Καμία σχέση!

2 σχόλια:

  1. Για να καλύψουν τα κενά στα δρομολόγια οι δήμοι οργανώνουν δημοτικές συγκοινωνίες. Μόνο που δεν έχουν την κατάλληλη υποδομή (πλήθος λεωφορείων, συντήρηση, προσωπικό) κι έτσι τα δρομολόγια είναι συνήθως αραιά (αλλά απ' τ' ολότελα...) και βέβαια δεν υπάρχουν στον προγραμματισμό των συγκοινωνιών του ΟΑΣΑ. Μύλος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μωρέ τι ζητάω κι εγώ. Εδώ δεν υπάρχει κάτι να ξεχωρίζει τα νυχτερινά λεωφορεία από τα ημερήσια. Κι εγώ θέλω να μπορώ να τα βρίσκω και με μερικά κλικ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή